Logo        OK Roskilde

Eventyr med de seje drenge

Imens resten af Roskilde Elite team, rigtig orientering (RETRO), var til Junior VM testløb, var jeg ude og lege i skoven med de seje drenge.
Sammen med Johan Berg (Odense OK), deltog jeg i årets udgave af ”Coastzone Extreme Marathon” (det tidligere Fjällräven Extreme Marathon) i området omkring Silkeborg. Vi havde valgt at tage udfordringen op på 50 km distancen.
For de ikke-indviede er løbet et adventurerace/orienteringsløb, over 2 dage. Man overnatter på ruten i telt, som man selv har medbragt. Man spiser aftensmad, morgenmad og andre snacks, som man selv har medbragt, undervejs på ruten.
Man skal altså selv slæbe hele sin oppakning, hele vejen rundt. Der kan derfor være en idé i, at pakke så let som muligt. De rutinerede hold kan pakke deres taske, og presse vægten ned på omkring 3 kg hver. Vi var knap så rutinerede og havde 5 kg hver.
Kl. 17.00 den 26. maj gik starten på 50 km'eren. Vi startede ud med en kort sløjfe på almindeligt o-kort. Her viste Johan og jeg orienteringsrutine, og kom ind som nummer 2, få sekunder efter det førende hold. Det var dog først nu, at det begyndte at blive svært. Vi fik udleveret et kort i 1:25.000, hvor resten af vores bane var indtegnet. Vi startede ud med et godt tempo på det nye kort, for at lægge lidt afstand til feltet. Det resulterede selvfølgelig i, at vi bommede den første post på det nye kort med omkring 10-15 min. Nu havde vi da endelig fået bare lidt respekt for det. På postdefinitionen til post 7, stod der ”Bunker”, og ganske rigtigt. Den syvende post lå inde i en bunker. Vi fik udleveret kort over bunkeren, og så var det ellers med at finde lygten frem, og lede efter posten.

Ved post 10, fik vi vores første vandpassage. Strækket lå henover Gudenåen, så der var ikke andet for, end at bide tænderne sammen og svømme over. Stadig med fuld oppakning og tøj på selvfølgelig. Efter et par poster i bakkerne omkring Silkeborg kom vi til vores anden vandpassage.
Post 12 og 13 lå på hver deres ø, i en lille skovsø. Igen var der ikke meget andet at gøre, end bare at svømme ud i det. Vi kom igennem, på trods af mine manglende skills indenfor
svømning. Uheldigvis var plastlommen med vores kort, ikke 100 % tæt, så vores post 18 var fuldstændig udvisket, grundet alt det svømmeri. Der var altså ikke meget andet at gøre end at kroge nogle andre hold. Vi løb med et godt tempo og 3 hold i hælene op til post 17, hvor vi så stod og ventede på, at de ville overhale os. De havde dog luret, at vi kunne finde ud af det med orienteringen, så de holdt sig pænt bag os på trods af, at vi gik så langsomt, som vi nu kunne bære os ad.

Lidt senere på banen kom der en ”bjergspurt”, her blev strækvinderen belønnet med en stor præmie. Dette var dog ikke motivation nok for os, til at spurte op af det 103 meter høje Sinbjerg. På dette tidspunkt var vi nemlig ved at være godt brankede af den lange løbetur.
Efter endnu en vandpassage ved halv 10 tiden om aftenen, og lidt mere løbetur i bakkerne, kom vi til overnatningsstedet.

Vi havde gennemført de 27 km på dag 1, i en tid af 05:28:37. Dette rakte til en foreløbig 16. plads, 1 time og 15 min efter førende hold.
Det medbragte telt blev slået op, og vi fik kørt vores tørfoder ned. Derefter faldt vi næsten øjeblikkeligt i søvn. Sprittabletterne som vi havde brugt til at varme maden med, aftenen forinden, var vi kommet til at placere lidt for tæt på vores mad i tasken. Det gjorde, at morgenmaden (havregryn) kom til at smage rigtig meget af sprit. Temmelig ubehageligt, men det skulle jo ned.
Så efter få timers søvn, på et tyndt liggeunderlag, efterfulgt af en elendig morgenmad, og med rigtig stive ben, startede vi på anden halvdel af vores 50 km tur. Det var rigtig svært at få gang i benene, vi kunne kun små-jogge ned af bakke, ellers blev det kun til powerwalking. Heldigvis havde vi den dag kun en enkelt vandpassage, den var dog også hård nok.
Efter at være omkring halvvejs igennem dag 2, gik det op for os at vi ikke havde taget nok mad med. De sidste nødder, rosiner og chokolade var blevet spist, og vi havde stadig rigtig langt igen. Der var mulighed for at springe en enkelt post eller 2 over, mod at få 1 times straftid pr. post. Vi blev efter lidt diskussion enige om at vi ikke var kommet så langt, for at springe en post over. De sidste 12-15 km blev gennemført i gå-tempo. Vi havde simpelthen mødt muren!
Grundet gode skills indenfor orientering fulgtes vi faktisk godt ad med et hold, der joggede hele vejen. De tog hele tiden udenomsvejvalgene, der ikke kunne betale sig.
Den 4 km kortere dag 2 kom vi også igennem, men i en væsentlig langsommere tid á 07:26:12. Vi regnede med at have tabt en masse pladser på dag 2, og håbede blot på at komme indenfor top 20. Til vores fryd, fandt vi dog ud af, at en masse andre hold også havde ramt muren, og havde til og med sprunget et par poster over og dermed fået straftid.
Ud af 41 startende hold, kom vi ind på en samlet 14. plads, i tiden 12:54:49. Det vindende hold løb på 08:31:14, så vi har fået en meget god idé om, hvor meget træning det kræver at komme op på det niveau.
Vi er glade for, at der er et helt år at træne i, inden løbet kommer igen, men vi regner da med at deltage. Næste gang skal vi nok ha lidt mere mad med, og så spare lidt kræfter til dag 2.
Hvis du mener, at det kunne være noget for dig, så kig på www.coastzonex.dk, eller bare spørg mig.