Logo roskilde_by.jpg
















Instruktion for
DM SPRINT
lørdag den 30. maj 2015.

 Arrangør Orienteringsklubben Roskilde.
 
 Klassifikation DM Sprint, 5 stjernet A stævne / WRE.
 
 Stævnecenter / -plads Palægården i Roskilde.
Der findes et stort kiosk telt.
Det er ikke muligt og tilladt at opsætte klubtelte.
Det er ikke muligt og tilladt at opsætte klubflag vha. jordspyd – der må ikke anvendes pløkke på stævnepladsen. I stedet vil vi gerne benytte klubflag til en flagportal vi etablerer i opløbet, så medbring meget gerne jeres klubflag.
Stævnepladsen åbner kl 13.30.
 
 Parkering Ved Roskilde Rådhus, skærm opsat ved krydset Køgevej / Østervang, p-vagternes anvisning skal følges.
Begrænset parkering ved Kvickly p-plads Sortebrødrestræde, ingen p-vagter her, evt. afsætningsplads for ældste løbere.
Det anbefales at man benytter rådhusets p-plads. Fra parkering skal den snitzlede gangvej som anført i denne instruktion følges, se også skitse. Afvigelse herfra vil medføre diskvalifikation.
 
 Omklædning / bad Østervangsskolen, Astersvej. Åben 13.00 -20.00.
 
 Kørselsvejleding På grund af 2 andre store arrangementer i Roskilde samme dag, anbefales det at følge ruterne som anført på tilkørselsskitsen i denne instruktion og påregne ekstra tid. Der kan være mere trafik omkring byen pga. disse arrangementer.
På grund af dette kan toget tages med fordel; der er ingen parkeringsproblemer og der er kortere at gå til stævnepladsen fra stationen end fra p-pladsen.
 


Tilkørselsveje


Gangvej fra parkering til start


Stævneplads

 Afstande P-plads ved rådhus til stævneplads: 1700 m, snitzlet, sort-hvid Addidas sniztling.
Stævneplads til start: 1500 m, rød/hvid snitzling.
Start – opvarmningsområde, 250 m, følg sort-hvid Addidas sniztling.
 
 Overnatning i
 løbsområdet
Hotel Prindsen: Hele lørdag: For deltagere i DM-sprint er det ikke tilladt at færdes ved hotellet før efter sidste start. Søndag – fri færdsel.
Scandic Hotel: Det er tilladt at færdes til hotellet under hele weekenden. Dog skal adgang til/fra hotellet foregå via Søndre Ringvej og syd om det afspærrede løbsområde, jvf. løbets hjemmeside.
Bed and Breakfast Roskilde City: Hele lørdag: For deltagere i DM-sprint er det ikke tilladt at færdes ved B&B’et før efter sidste start. Søndag – fri færdsel.
 
 Klasser Længde og postantal:

Ifølge IOF's reglement for WRE-sprintklasser opgives distancen som kortest mulige vejvalg.

 
 Poster Poster består af skærm, SI enhed og stativ og afhængig af underlaget er stativet placeret i jorden eller i en orange afspærringscylinder, se billeder nedenfor:

  
 
 Radioposter 2 Radioposter.
 
 Væskeposter Ingen, der er væske ved start og i mål.
 
 TrackTrack Udvalgte løbere i H21 & D21 skal løbe med TrackTrack, se separat liste. TrackTrack udleveres ved start.
 
 Kontrolsystem SportIdent. Lejebrikker udleveres ved start og afleveres i mål.
 
 Kort Roskilde By, offset tryk, nytegnet 2015, målestok: 1:4.000, ækvidistance 2,5 m.
Forbudte områder markeret med violet skravering skal respekteres.
Enkelte områder, der på kortet er tilladte at passere, men ikke mulige at komme ind til såfremt lågerne dertil er låste, er ikke markeret med olivengrøn (jvf. kortnormen) men medtaget som normale områder. Dette har vi gjort, da vi ikke kan være sikre på, at alle låger vil være lukkede på løbstidspunktet. Dette giver løberen en bedre mulighed for at finde sin position. Se kortet for et eksempel.


Lukket gård – tegnet med.

Det pointeres at ingen oplagte vejvalg går igennem disse områder eller poster er placeret i disse områder.

De fleste klasser kan passere et trafikeret kryds med lysregulering. For at undgå at løbere bliver stoppet af trafiklys og/eller bliver til fare for billister, er det ikke tilladt at passere tæt ved krydset eller over fodgængerfeltet, se skitse:



Derfor er der opsat snitzling som ikke må passeres. Det er ikke tilladt at krydse vejen, hvor der er markeret med forbudt markering. Den tykke violette streg repræsenterer snitzlingen. Den tynde violette streg er sat på, for at tydeliggøre grænsen af det forbudte område. Denne er ikke snitzlet. De røde pile viser det tilladte løbstrace.
 
 Opvarmningsområde
 – og kort
Opvarmningskort forefindes ved start. Skal returneres ved start eller smides i skraldespand.
 
 Anlægsarbejder Der foregår en del anlægsarbejder omkring stævnepladsen. Disse byggepladser er anført med skravering på løbskortet.
 
 Postdefinitioner Trykt på løbskortet. Løse definitioner findes ved start, skal placeres i definitionsholder.
 
 Brystnumre Alle deltagere skal bære brystnummer, er ophængt ved start.
 
 Start Løberne er selv ansvarlig for at gå frem til start 4 min før starttid.
For sent startende kontakter startpersonalet, starter når det passer ind i banens start forløb.
Deltagere i D-12 og H-12 får løbskortet 2 minutter før start, øvrige løbere i startøjeblikket.
Der er væske ved start.
 
 Karantæne &
 karantæneområde
Løbere i klasserne H/D21 skal registreres ved start senest kl. 15.15 og må herefter kun befinde sig ved start, i karantæneområdet eller mellem start og karantæneområdet. Løbere der møder for sent op kan blive diskvalificeret.
Karantæneområdet er givet ved opvarmningskortet.
Overtræktøj for disse løbere transporteres fra start tilbage til stævnepladsen.
 
 Mål Løberen skal stemple målposten. Løbskortet afleveres i mål. Mindekort udleveres klubvis. Væske findes i mål. Max tid alle klasser: 50 min.
 
 Toiletter Findes ved stævnepladsen og i opvarmningsområdet.
 
 Overtrækstøj Transporteres ikke fra start til mål, med undtagelse for H/D 21, se tekst om karantæne.
 
 Trafik Alle baner passerer trafikerede veje også lette og mellem-svære baner, omend trafikken er begrænset på løbstidspunktet. Forældre / klubberne er ansvarlige for at instruere deres børn / ungdomsløbere i at begå sig i sprintløb under disse betingelser.
 
 Præmier I klasserne H/D 21- modtager vinderne Danmarks Idræts-Forbunds (DIF) mesterskabsmedaljer.
Nr. 2 og 3 modtager hhv. DOFs sølv- og bronzemedalje for klassen.
De hurtigste i alle andre klasser præmieres med DOFs medaljer i hhv. guld, sølv og bronze.
Udenlandske løbere kan ikke modtage DM-medaljer.
Præmieoverrækkelse annonceres på stævnepladsen, forventes ca. 17.45.
 
 Åbne baner Der udbydes åbne baner:
 
  • let, 1300 m, 16 poster
  • mellemsvær, 1800 m, 18 poster
  • svær kort, 1500 m, 16 poster
  • svær lang, 2200 m, 23 poster
sælges på stævnepladsen fra kl 15-16.30, start mellem 17 – 17.30.
Startafgift H/D-20: DKK 50, H/D21- DKK 80.
SI lejebrik: DKK 25.
 
 Børnebane &
 -parkering
 
Gratis børnebane og parkering i perioden 14.00 -18.00.
 
 Kiosk Kiosk med begrænset vareudvalg findes på stævnepladsen. Der kan anvendes mobile pay.
 
 Klage og protest I henhold til DOF reglement § 7.8 og § 7.9. Indgivelse sker ved henvendelse til Stævnekontoret på Stævnepladsen.
 
 Stævneorganisation Stævneleder: Anders Laage Kragh anders@laagekragh.dk, +4523236250
Banelægger: Andreas Hougaard Boesen, OK Roskilde.
Banekontrol: Gert Nielsen, Allerød OK.
Korttegner: Asger Jensen, OK Roskilde.
IOF Event Advisor: Finn Blom Christensen, Lyngby OK.
Juryformand: Finn Blom Christensen, Lyngby OK.
Jurymedlemmer: Ellis Sommer, OK Øst, Karl Kristian Terkelsen, OK Gorm og Flemming Nørgaard, OK PAN
 
 Støtte Stor tak til DOFs og OK Roskilde sponsorer for støtte til vores sport og stor tak til Roskilde Kommune for direkte støtte til arrangementet.
 
     
 

okroskilde@okr.dk     Bjældevej 20, 4000 Roskilde       webteam@okr.dk    25. maj 2015